Údržba silnic I. třídy je na vysoké úrovni a děláme ji dobře, hlásí soukromé firmy

13. února 2018 – Přes 804 milionů korun ušetří stát díky veřejné soutěži na zimní údržbu silnic I. třídy. V tendru s předpokládanou cenou téměř 8,5 miliardy korun, který na následujících osm let vypsalo Ministerstvo dopravy, uspěly soukromé firmy i krajské správy údržby silnic.

V letošním roce došlo poprvé k velké změně v oblasti zimní údržby dálnic a silnic I. třídy. Doposud se o údržbu automaticky staraly krajské správy údržby silnic (SÚS), letos poprvé vstupují na scénu na základě výběrového řízení i soukromé firmy. V pěti oblastech vyhrály výběrové řízení opět SÚS, musely jít ale s cenou výrazně dolů. Ve zbylých devíti oblastech uspěly soukromé firmy. Většinou v konsorciích sdružujících několik společností, v některých krajích se staly součástí konsorcia i krajské správy údržby silnic, takže o silnice se starají i nadále.

Důležité je, že stát díky výběrovému řízení ušetřil přes 800 milionů korun. V systému ani četnosti údržby se přitom nic nemění, výjezdové časy i ostatní podmínky, za kterých musejí firmy začít silnice ošetřovat, zůstávají stejné jako v minulosti. Řada společností nakoupila díky tendru novou techniku, takže se o silnice starají moderní vozy.

„Do nové, moderní techniky jsme nainvestovali desítky milionů korun – na pokyn dispečerů je připraveno vyjet celkem 54 moderně vybavených vozů. Ty jsou vybaveny GPS, takže dispečeři mají neustálý přehled, kde se pohybují, dokážeme přesně monitorovat i to, kolik soli a inertního materiálu na jednotlivých úsecích vysypaly, a celý proces přizpůsobit aktuální situaci. Díky tomu nesolíme víc než je nutné, šetří se náklady a zimní údržba je maximálně efektivní,“ říká Pavla Ivácková, mluvčí společnosti AVE CZ, která se nově o zimní údržbu v několika krajích stará.

Údržbové vozy vyjíždí do 30 minut od zjištění závady

Jak má zimní údržba vypadat a v jakých časových limitech musí být provedena, přesně specifikuje zákon o pozemních komunikacích. Od okamžiku, kdy je zjištěn problém ve sjízdnosti vozovky, musejí údržbové vozy do 30 minut vyrazit k zásahu. Na ošetření a zajištění sjízdnosti dálnice pak mají lhůtu dvě hodiny, v případě silnic I. třídy je tato lhůta tříhodinová.

„Zimní údržbu zajišťujeme podle schváleného plánu a přesně podle toho, jak nám ukládá zákon a smlouva uzavřená s Ředitelstvím silnic a dálnic. Dispečeři čtyřiadvacet hodin denně monitorují a vyhodnocují stav vozovek. Klíčové jsou pro ně předpovědi meteorologů, radary, hlášení z meteostanic a sledování kamerového systému. Jakmile zjistí potenciální problém, okamžitě vysílají k zásahu posypové vozy,“ vysvětluje Pavla Ivácková.

I ošetřené vozovky mohou namrzat

Přestože jsou vozovky ošetřeny, mohou v zimním období namrzat. Týká se to především mostních konstrukcí, které v zimním období rychle promrzají a námraza se na nich tvoří mnohem častěji než na běžném úseku silnice.

„Řidiče na nebezpečné úseky, kde je zvýšené riziko vzniku námrazy, upozorňuje dopravní značení a speciální modré směrové sloupky. I když je vozovka ošetřená, může být kluzká. Apelujeme na řidiče, aby s tímto rizikem počítali a přizpůsobili tomu styl jízdy,“ uvádí Pavla Ivácková.

Soukromé firmy mají s údržbou mnoho zkušeností

Jednou z firem, která v tendru uspěla, je společnost AVE CZ. Ta se v letošním roce nově stará o více než 1 300 kilometrů silnic nejvyšší kategorie. Soutěž vyhrála celkem v šesti krajích – v Karlovarském, Libereckém, Moravskoslezském, Olomouckém, Zlínském a Středočeském, který je navíc rozdělený na dvě oblasti. Ve všech krajích se bude o vozovky starat v konsorciu s dalšími firmami. Smlouvy s Ministerstvem dopravy uzavřely společnosti do roku 2025.

„S údržbou komunikací I. třídy máme mnohaleté zkušenosti ze Středočeského, Libereckého, ale i Zlínského kraje, kde jsme v roce 2013 vyhráli pilotní tendr Ministerstva dopravy. Ten měl prověřit, zda bude zimní údržba se soukromými firmami fungovat a zda může stát ušetřit. Vše proběhlo bez problémů a ukázalo se, že stát veřejnou soutěží ušetří 20–30 % vynaložených prostředků, protože soukromé firmy pracují efektivněji,“ říká Pavla Ivácková.

Za dopravní komplikace údržba často nemůže

Soukromé firmy jsou v některých případech kritizovány za nedostatečnou údržbu, která je spojená s dopravními komplikacemi. Často však neoprávněně. Například v problematickém úseku Ostravice – Bílá Hlavatá na silnici I/56 v Moravskoslezském kraji mohou za problémy s provozem ve většině případů řidiči nákladních vozidel, kteří nerespektují zákaz vjezdu, podcení situaci a poté na silnici uvíznou.

Úsek Ostravice – Bílá Hlavatá leží ve vysokohorské oblasti a není možné ho v zimě udržovat chemicky, jelikož se nachází v ochrannému pásmu vodní nádrže Šance. K ošetření silnice je zde možné použít pouze inertní posyp, který v případě těžkých nákladních vozidel nemusí stačit na to, aby vozidla v kopci neklouzala. Z tohoto důvodu je také tento úsek pro nákladní vozidla od konce listopadu uzavřen,“ dodává Ivácková.

 

Přehled oblastí pro údržbu silnic I. třídy (2017-2025)

  • Karlovarský kraj (konsorcium: AVE CZ + Eurovia): 353 mil.

         AVE CZ: 244 km, 10 vozů

  • Liberecký kraj (AVE CZ + Eurovia + Silnice LK): 467 mil.

         AVE CZ: 158 km, 6 vozů

  • Moravskoslezský kraj (AVE CZ + Eurovia + SOUS): 940 mil.

         AVE CZ: 329 km, 15 vozů

  • Olomoucký kraj (AVE CZ + Eurovia + SOUS): 482 mil.

         AVE CZ: 105 km, 5 vozů

  • Středočeský kraj (jihozápadní oblast: AVE Kladno + ČNES + BES + Silnice TS + Údržba silnic): 451 mil.

         AVE CZ: 193 km, 7 vozů

  • Středočeský kraj (severovýchodní oblast: AVE CZ + ČNES + KDS + ZKP + USK): 391 mil.

         AVE CZ: 92 km, 4 vozy

  • Zlínský kraj (AVE CZ + SÚS Zlínská + SÚS Vsetín + SÚS Valašsko + SÚS UH): 456 mil.

         AVE CZ: 145 km, 7 vozů