Vyhledávání
  • Služby
  • Zákazníci
  • Sběrné dvory a provozovny
  • O společnosti
Vyhledávání
Co dělat, když je u popelnic opakovaně nepořádek? Kdo za co odpovídá?

Co dělat, když je u popelnic opakovaně nepořádek? Kdo za co odpovídá?

Co dělat, když je u popelnic opakovaně nepořádek? Kdo za co odpovídá?

1/3/2024

Na téma odpadu kolem stanovišť popelnic se diskutuje velmi často, lidé obecně mají tendenci vinit za nepořádek popeláře. Popeláři však plní služby dle smlouvy s objednatelem. A proto bychom zde chtěli zodpovědět nejčastější otázky a objasnit, kdo za co nese odpovědnost.

Co dělat, když odpad a nepořádek zůstávají i po vysypání popelnic? Mají popeláři povinnost uklízet nepořádek v okolí popelnic nebo odpad navíc?

Občané platí za odvoz komunálního odpadu podle objemu popelnic. Popeláři jsou pak povinni svážet jen odpad v nádobách a pokud je popelnice řádně zavřená, v tomto případě není potřeba nic dodatečně sbírat a uklízet. Pokud však lidé nemají dostatečně velkou popelnici a odpad se hromadí kolem ní nebo nad ní, je za nepořádek zodpovědný majitel domu nebo jeho uživatelé.

Pokud je popelnice přeplněná a odpad přesahuje úroveň víka, mohou popeláři přebytečný odpad odstranit a umístit vedle nádoby (z hlediska BOZP by neměli odpad do nádoby mačkat a riskovat tím zranění). V takovém případě bude odvezen pouze odpad, který se vejde do uzavřené popelnice. 

Další možností je vyvézt přeplněnou popelnici a riskovat tak, že něco upadne na zem. Pokud k tomu dojde a odpad z ní spadne, je za jeho uklizení odpovědný správce domu, tedy kromě případů, kdy odpad vypadne z nádoby kvůli neobratnosti popelářů při manipulaci s uzavřenou nádobou. V takové situaci jsou za uklizení odpadu odpovědni oni.

 

Jak lze tedy vyřešit nepořádek okolo popelnic a na chodbách domů?

V současné době lidé výrazně šetří a od svozových společností očekávají služby nad rámec objednávky. Vlastníci domů či bytových jednotek by však měli uvažovat o optimalizaci svozu odpadu, která může pomoci minimalizovat problémy s hromaděním odpadu mimo nádoby. Měli by zvážit následující kroky:

Změna četnosti svozu: Pokud se odpad hromadí příliš rychle, mohou svozovou společnost požádat o častější svoz. To zajistí, že nádoby nebudou přeplněné a odpad nebude ležet venku.

Velikost nádob: Vlastníci domů by měli zvážit, zda jsou jejich současné nádoby pro jejich potřeby dostatečně velké. Pokud ne, mohou požádat o větší nádoby.

Třídění: Oddělením recyklovatelného (znovu využitelného) materiálu od běžného odpadu se může snížit objem odpadu, který končí v nádobách na směs.

 

Je možné si také objednat tzv. nadstandardní službu, která zahrnuje zanášení/vynášení nádob a odemykání/zamykání objektu.

Tzv. vynášky jsou placená nadstandardní služba, stejně jako odemykání a zamykání nádob nebo dveří zejména v Praze. Většinou je zajištují svozové společnosti, zde naleznete náš ceník. V hlavním městě působí například více svozových společností, proto je nutné, aby si každý zkontroloval, zda jeho popelnice patří mezi ty, které naše společnost sváží. 

Obyvatelé rodinných domů si samozřejmě vynášejí popelnice ke svozu sami. Také sídlištní zástavba či část činžovní zástavby mají často stanoviště nebo přístřešky na nádoby vybudované mimo vnitřní vybavení domu. Zde není vynáška nádob potřeba, protože jsou volně přístupné a do 15 m je zanáška v ceně svozu. Většina zbývající činžovní zástavby má s námi uzavřenu smlouvu na vynášku a zanášku nádob. Naše cena v hlavním městě v přepočtu na jednu vynášku vč. zanášky popelnice v pásmu 15–30 m činí v letošním roce asi 20 Kč bez DPH, čímž je pro vlastníky domů velmi výhodná.

 

Jak na nepořádek u veřejných stanovišť tříděného odpadu?

Úklid u veřejných stanovišť pro tříděný odpad (papír, plast, sklo, kovy) zajišťuje obec (v případě hl. m. Prahy Magistrát). Popeláři zde vyprazdňují kontejnery, odnášejí velké kusy odpadu a na objednávku provádějí také douklizení, které zahrnuje sběr odpadků v okolí kontejnerů a zametání. Nicméně ani veřejná stanoviště pro kontejnery na tříděný odpad nejsou určena k odkládání odpadů mimo nádoby. V případě, že konkrétní sběrné místo nedokáže veškerý odpad pojmout, mají občané možnost obrátit se na odpovídající obec / městskou část a požádat o navýšení jeho kapacity. 

Pokud máte další otázky ohledně úklidu kolem popelnic nebo systému svozu odpadu, rádi vám pomůžeme. Kontaktujte nás na marketing@ave.cz.

Další články na téma

Další články na téma

Compliance

Compliance

26/4/2024
Často skloňované slovo posledních cca dvou let.
AVE opět partnerem Urban Challenge Praha, závodu, který jinde nezažijete!

AVE opět partnerem Urban Challenge Praha, závodu, který jinde nezažijete!

26/4/2024
AVE se i letos stalo partnerem Urban Challenge Praha, unikátního městského překážkového závodu, který se konal 19. - 20. dubna 2024 v prostorách Psychiatrické nemocnice Bohnice.
Jako každý rok jsme se zapojili do úklidu Prahy 10

Jako každý rok jsme se zapojili do úklidu Prahy 10

26/4/2024
Zapojení do dobrovolnického projektu Společně ukliďme Prahu 10 se pro nás stalo každoročním zvykem. Tento rok se hlavní úklid uskutečnil během víkendu 6. a 7. dubna 2024.
Již podruhé jsme se zapojili do akce "Nejsme tady sami"

Již podruhé jsme se zapojili do akce "Nejsme tady sami"

23/4/2024
I v letošním roce jsme se zapojili již do 2. ročníku akce „Nejsme tady sami“, pořádané Městským kulturním centrem Beroun ve spolupráci s SOŠ a SOU Beroun Hlinky.
Společnost HERKUL a.s. dceřiná společnost AVE CZ se bude podílet na stavbě dálničního obchvatu České Lípy.

Společnost HERKUL a.s. dceřiná společnost AVE CZ se bude podílet na stavbě dálničního obchvatu České Lípy.

19/4/2024
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu 1,5 kilometru dlouhého úseku přeložky silnice I/9, která bude součástí obchvatu České Lípy v Libereckém kraji.